Tuesday, February 22, 2011

aku..aiman dan spagetthi bolognaise meatballs


2 minggu lepas aku buat spagetthi bolognaise meatballs utk julung kalinya pada tahun ini.aku buat banyak jg la.pastu aku baru sampai rumah,aku dpt msg dr aiman.dia minta resepi spegeti aku.hurm...???aik xkan da abes?laku sgt ker?mula2 tiba2 terasa kembang dada ni...huhuhu...laku aku punya spegeti.
then last week aku balik,aku tanya mak knp aiman minta resepi?betul la sangkaan aku spegeti tu dah habis.tapi xada pulak diorg cakap sedap.hurm....hahahaha.
ahad sebelum balik aku pon jd la Mentor masak spegeti ni pada aiman ni....aku hanya tolong dia sikit2 je.maklumlah,mentor sedang mengaja
protege nyer.bila da siap....hurm...aku rasa,aku punya spegeti minggu lepas pon xsesedap mcm dia buat!lawan tokey nampaknye ye.tapi sbnrnya...dia bergantung pada mentor yg mengajar gak sbnrnya..(apa salahnye,nk uo diri sendiri jugeeeeek.maaf kalau ada yg nk termuntah hijau dgn statement tu).
kat sini aku share sekali resipi spagetthi bolognaise meatballs aku.maybe xsama dgn u alls punye resipi..tp aku nk share gak dgn u alls yer.sebelum tu..thank tou
tu encik mohd rafiq yer yg telah mengajar aku buat resipi buat spegeti ni.kalau xkrn dia...kompom aku xtau masak spagetthi bolognaise ni.















spagetthi bolognaise meatballs
(hidangan utk 2 - 4 org)

sebungkus pasta spegeti
1 1/2 tin tomato puri
daging kisar - setengah bungkus
berbola daging - 10 biji
1/2 kiub ayam
garam dan gula secukup rasa
satu sudu makan minyak masak
oregano
air satu mug biasa - masuk mengikut keperluan dan kepekatan kuah
sayur sayuran:
sebatang lobak merah - dipotong dadu
10 biji cendawan butang (nak lebih boleh nak kurang pun boleh) - di potong mengikut suka
3 biji tomato sederhana besar - isi bahagian tengah dikorek untuk di kisar dan isi tomato yg lain dipotong dadu setengah biji lg dikisar
1/2 biji bawang besar di potong dadu
daun sup - di potong halus
parmesan cheese mozarella yg di sagat
bahan dikisar:
6 ulas bawang putih
1 1/2 biji bawang merah besar
(bawang putih dan merah besar ini dikisar bersama setengah biji tomato dan isi2 tengah tomato tadi yg dikorek)

cara-caranya:
rebus pasta dan masukan bersama 1 sudu teh garam - masak sehingga lembut
kuahnya:
1. panaskan minyak.kemudian masukan bhn2 yg dikisar tadi.bila da naik bau masukan daging kisar tadi dan renehkannya sehingga empuk.masukkan tomato puri tadi dan air sedikit (mengikut kepekatan),garam dan gula (secukup rasa) dan kiub ayam.kacau sehingga rata dan masukkan berbola daging tadi.
2. masukkan bawang,tomato,lobak dan cendawan yg dipotong2 tadi.kacau dan biarkan shingga mendidih.
3.taburkan serbuk oregano tadi dan kacau sehingga mendidih.
4.bila rasa da cukup,bau dah naik...tutup api.
5.hidangakan pastab tadi did dalam pinggan...bubuh kuah ikut kuantiti yg di perlukan.tabukan parmesan cheese tadi dan daun sup yg dipotong halus tad.
6.siap utk di makan!

(utk kuah...bg dia ada rasa lebih sedikit kepada masam dan masin dan sdikit manis)

selamat mencuba!


No comments:

Post a Comment