Thursday, July 22, 2010

EMAK....ABAH....adik2....JUNE 2010



emak abah dan adik2
sepanjang bula ju aku terlatar di atas tilam.aku masuk ward di HUKM utk operation tonsil aku yg semakin menjejaskan kesihatan bila usia semaki meningkat.mau x mau...aku terpaksa buag yg hakikatnye perlu dibuang semsa usia 14thn lg.sbb takut aku abaikan.


emak aku dtg ptg ahad tu da aku sbnrnya xbgtau parents aku dateline utk operation aku telah dipercepatkan +-20 hari.emak dpt panggil masa famili aku on the way nk ke sg buloh rumah pak long.masa mak aku sampai...mak aku bgtau yg dia terasa k bawak baju lebih...tapi xtau knp...rupa2 nyer tuhan tu bg hint2 utk jaga dan teman aku di hospital.

esoknyer...setelah berpuasa dr 9mlm hingga 11.30pg aku dipanggil utk bersiap ke dewan bedah.sepanjag perjalanan aku hanya inhat Allah taala da bayak kan mengucap dan istighfar.perasaar berdebar da ingin turun dari strecher tu mmg ada.emak mengiringi aku sehingga pintu terakhir.aku terlupa utk salam sebaliknyer aku bye mak aku....hurm....

dlm dewan bedah aku mmg xrasa pape sebab aku di bius ada xsdar diri sampai lah aku tersedar sendiri da aku xtau pukul berapa masa tu.lepas sedar...dalm 10 minit kemudian aku dihantar semula ke ward...mas tu aku mula rasa lemah satu badan.mugkin kesan bius...pening...loya...dahaga...lapar...semua ada.dlm keadaa tu aku tercari2 emak aku.aku takut mak sesat sbb emak tak tau selok belok hospital tu dan dlm hati aku berharap rafiq ada bersama emak sepanjag aku dibedah.xlama kemudian emak muncul.aku lega da aku tanya dia da maka belom sbb emak belom menjamah makanan dari pagi...hanya air botol krn dia takut sesat.permintaan ke2 aku minta cermin mata dan hadphone.bila aku tgk ja...da pukul 4pm....mak ai1...operation cuma 1 jam lebih dari pukul 12...aku xsedar diri punya lama!patutla aku mcm terdengar org panggil aku nama aku masa kt dewan bedah.
(nurse akan memanggil pesakit yg xsedar diri selepas di bedah...kalu dia xbangun...something wrong somewhre la tu kot...kot la....xsempat tnya nurse).

bila ptg rafiq sampai...aku pesan dia membawa nasi utk mak...mlm mak makan...bersugguh dia makan.aku...bubur dan ais krim.besokyer...aku da dibenarkan balik sebb keadaan aku yg positif.tapi sampai rumah demam panas.masa tu lah kepala aku di demah oleh adik (aiman) dan emak...emak bangun tgh mlm utk rasa hagat ke x badan aku.badan aku sentiasa dlam keadaan panas dan sejuk.setiap hari emak aka masak utk aku bubur dan pastika aku makan.abah pulak berulag alik KL-sg besar
amek aku.

aku di masukkan sekali ke HUKM kerana pendarahan teruk lebih dari 12 jam dan pengsan 2kali dirumah.pendarahan aku mula mengalir ke hidung....mujur aku di hatar cepat ke hospital sabak da naik ambulas ke HUKM.masa tu aku lihat emak dan abah keluar masuk tgk aku di bilik kecemasan secar curi2 takut doktor marah...4 botol grip water di masukkan.

bila aku di hospital aku terpaksa dipapah utk kemana2 shj krn badan aku dah bnyk hilang darah da berlebih darah putih.aku pengsan semula dirumah setelah cuti sakit aku habes.sekali lg emak dan abah aku dtg...amek aku di rumah.rupanyer...abah xsihat...tapi abah dtg juga.
dari sini..aku lihat besar sugguh pengorbanan org tua aku....namun belum ada satu pengobanan mereka yg dpt aku balas.kadang kala bila aku fikir balik...aku menangis sendiri.mengenangka nasib aku yg serba kurang ni...bila agaknyer dpt aku mencurah bakti pd org tua aku tanpa mereka lakukan aper2.aku tahu hajat mereka utk aku...mungkin itu membuatkan mereka bahagia...tapi aku belum mampu dari segi mental dan tentu sekali fizikal.doa da harapan aku semoga aku dapt membalas jasa emak abah dan mereka dpt melihat impian mereka utk aku naik pelamin dan cucu.dan semoga hadiah bulan madu utk org tua aku dpt aku tunaikan. pegorbanan emak abah terlalu besar...kerana meraka aku masih bernyawa.begitu juga dgn adik2...yg banyak membantu aku ketika sakit.TERIMA KASIH EMAK...ABAH...ADIK2.
dan xlupa juga pada si dia (rafiq)yg mencuri2 masa utk menjaga dan melawat aku kat hospital.dan pada pakcik da isteri serta kawan2 wa yg dtg melawat aku di hospital.dan tak lupa kawan2 yg sentiasa msg dan call(bercakap dgn emak aku) terutama iwan dae....bertayakan khabar.

No comments:

Post a Comment